Jump to content

6 tény a keserédes kiviről, amiért megéri azt nassolni csoki helyett!

2017. 05. 19. 17:05

Macerás megpucolni, és az édes ízekhez szokott ízlelőbimbók is fellázadnak ellene. De a kezdeti nehézségek után imádni fogod a kivit, főleg azért is, mert megfiatalít, és a húsokkal is csodát tesz.

A kivi eredeti nemzetközi neve „kínai egres” volt. Ezt új-zélandi meghonosítóitól kapta a 20. század elején (bár kezdetben rövid ideig kínai nevén emlegették: jangtao). A szőrös külsejű gyümölcs Dél-Kína nemzeti gyümölcse, és csak szép fokozatosan terjedt el Amerikában majd később Európában, hála a marketingesek nagy erőfeszítéseinek.

Keserédes élvezet

Inkább almát eszünk, mintsem kivit, aminek egészen egyszerű az oka: macerás megpucolni, és az ízével sem vagyunk mindig kibékülve. Pedig a kivi igazi természeti csoda.

I. A fiatalság forrása

Először is tartalmaz A-, és nagy mennyiségű B-, C- és K-vitaminokat, valamint természetes antioxidánsokat, makró- és nyomelemeket (kálium, nátrium, foszfor, kalcium, magnézium, vas, cink, réz, mangán és szelén). A B-vitamin az idegrendszer és az izmok kiegyensúlyozott működését segíti, míg a C-vitamin az immunrendszer, és a bőr regenerálódását. Antioxidáns hatása pedig lassítja a szervezet öregedését. Lehet, hogy ez a gyümölcs, az örökifjú kínai nők titka?

II. Szívbarát

Napi három kivi fogyasztása 15 Hgmm-rel csökkenti a magas vérnyomást, ami igen jó eredménynek számít még gyógyszerek esetén is. A szívnek kedves gyümölcs hatóanyagai –főként az aszkorbinsav– szabályozzák a vér LDL koleszterinszintjét, miközben a HDL (jó) koleszterin szintje emelkedik. Ezek az összetevők javítják a keringést, ezáltal csökkentik a szív- és érrendszeri problémák kialakulásának lehetőségét, mindemellett vérhígító tulajdonságú.

III. Stressz ellen is hat!

Ez szintén a benne található B-vitamin számlájára írható, valamint a vas- és magnéziumtartalma enyhítheti mindennapi pörgés okozta stressztüneteket. A természetes idegrendszernyugtató étrendbe iktatása, nagyobb mennyiségben, az extra stresszes időszakban csodákra képes.

IV. Víz és C-vitamin

A kivi szinte majdhogynem vízből áll, a gyümölcs 83 százalékát adja. 0,5 százalék növényi zsír található benne, valamint 9 százaléka cukor és 3 százaléka rost. Néhány szem kivi elfogyasztásával a vízpótlásra is ügyelünk, illetve napi C-vitamin szükségletünket is fedezzük vele.

V. Evészet után a legjobb választás

Egy kiadós lakoma után a kivi jobb választás, mint bármely emésztésserkentő gyógyszer, ugyanis kiválóan hat a belekre és az emésztést is segíti. Desszertként is ajánlott fogyasztani a kiadós, nehéz, zsíros ételek után.

VI. Húsra fel!

A kivi kiváló húspuhító, ami a benne található enzimeknek köszönhető. Ha a héja belső felével, vagy egy vékony szelet gyümölcshússal bedörzsölöd a sütni kívánt húst, akár negyedóra alatt is omlóssá válik.

(Forrás: biokalauz.hu | Kép: pixabay.com)